De toekomst van e-commerce in Sri Lanka

Blog Srilanka

E-handel is niet nieuw voor de wereld, maar wel relatief nieuw voor Sri Lanka. De wereldwijde spelers op de eCommerce-markt hebben in de behoeften van een paar Srilankanen voorzien, maar dat was niet genoeg. De behoefte van de mensen, het vacuüm dat op de markt bestond en enkele bekwame zakenlieden maakten het mogelijk dat de e-handel in het land opkwam. De lokale spelers staan nog aan het begin van hun ontwikkeling.

Gezien de wereldmarkt voor eCommerce, is de Sri Lankaanse markt vrij klein. Dit is een van de belangrijkste feiten die in het voordeel zijn van de lokale spelers. Als het zoiets was als de Indiase markt met enkele miljoenen klanten voor eCommerce , zouden de lokale spelers zijn weggekaapt door de internationale spelers. Het is echter een feit dat de Sri Lankaanse eCommerce-markt nog steeds door veel internationale spelers wordt beschouwd.

Het is goed erkend door de Sri Lankaanse bedrijven dat de toekomst van Sri Lankaanse eCommerce business zeer positief en hoopvol is. Sommige mensen op de hogere managementniveaus van deze bedrijven denken dat het nu nog maar een topje van de ijsberg is. Er valt in de toekomst nog veel te beleven.

Het is waar dat de markt nog niet is bereikt door de lokale spelers. In feite is nog geen vijf procent van de markt bereikt door alle lokale spelers samen. Binnen de bereikte markt wordt ongeveer tien procent door de internationale spelers bestreken. Dit betekent dat, hoewel de internationale ondernemingen geen aanzienlijke inspanningen leveren om zich op de Sri Lankaanse markt te blijven richten, zij er toch een invloed op hebben. Een van de redenen voor deze trend zou de verspreiding kunnen zijn van Sri Lankanen die over de hele wereld wonen. Deze mensen zijn wereldwijd aanwezig, zodat ze producten bestellen via internationaal bekende e-commerce bedrijven die ze naar hun vrienden en familie terug in Sri Lanka sturen. Dit geeft op zijn beurt exposure aan de lokaal verblijvende mensen die dan verder gaan.

Sri Lanka is een van de ontwikkelingslanden in Azië. Vooral de post conflictvoorwaarden hebben ondernemingen aan hype in een exponentieel tarief van groei bevorderd. Als u Sri Lanka in de afgelopen twee jaar had bezocht, had u overal nieuwe bouwprojecten kunnen zien, vooral in de hoofdstad Colombo.

De mensen evolueren van een derde-wereld-status naar een meer geavanceerde status. De levensstijl van de mensen is drastisch aan het veranderen. Voor een land dat meer dan een halve eeuw door interne conflicten werd geteisterd, is de alfabetiseringsgraad met 92 procent verrassend hoog. Dit is een andere belangrijke factor die eCommerce meer dan mogelijk maakt. Deze mensen evolueren naar een meer technologisch geavanceerde levensstijl. Ook de wereldwijde impact van technologie heeft het mogelijk gemaakt voor mensen om het hele internet letterlijk in hun handen te dragen. Mensen kunnen gewoon een online bestelling plaatsen vanaf hun telefoon terwijl ze op reis zijn. Iemand mag dan niet rijk genoeg zijn om een auto te bezitten in dit land, toch kan hij een bestelling plaatsen terwijl hij reist in een bus van het openbaar vervoer.

Een van de andere belangrijke redenen waarom eCommerce in Sri Lanka in de komende jaren explosief zal groeien, is dat de bedrijven in het land zich voldoende hebben ontwikkeld om nieuwe producten op de lokale markt te brengen. In het afgelopen decennium waren er veel beperkingen op de invoer. Nu het land de interne puinhoop achter zich heeft gelaten, zijn de internationale bedrijven er meer dan welkom. Er zijn veel buitenlandse zakenlieden geweest die hun producten op de markt hebben gebracht, met heel wat succesvolle zakenverhalen.

Sri Lanka heeft geen vergrijzende bevolking in tegenstelling tot de meeste ontwikkelde landen. Dit is een andere kans voor de natie om zich aan nieuwe trends aan te passen. Voor ouderen is het relatief moeilijk om zich aan nieuwe trends aan te passen. Jongeren zijn instinctief geneigd zich aan te passen aan nieuwe trends. Aangezien de Sri Lankaanse bevolking voor een groter deel uit jongeren bestaat, is het duidelijk zichtbaar dat hun mode zou veranderen in de richting van een eCommerce-markt in plaats van een traditionele winkelplaats. Dit is al aan het gebeuren in het land, maar de eCommerce is nog niet perfect.

De markt is nog niet volledig bereikt omdat de meeste van de interne spelers beginners zijn en niet over voldoende middelen beschikken om een groter deel van de markt te bedienen. Afgezien van de financiële zorgen, hebben de lokale eCommerce bedrijven niet genoeg ervaring om van te leren en zich vervolgens aan te passen aan nieuwe tactieken. Ondanks het gebrek aan aanpassing van de lokale e-commerce bedrijven, de klanten veranderen wel hun dienstverleners. Dit is een van de aanwijzingen dat niet alle klanten tevreden zijn met slechts één dergelijke dienstverlener. Dit geldt voor bijna alle Sri Lankaanse e-commercebedrijven, omdat zij inheems zijn en geen plaats hebben om een bedrijfsmodel op te baseren. Zij kunnen niet eenvoudigweg de internationale bedrijven en hun bedrijfsmodellen kopiëren omdat de omstandigheden ter plaatse niet vergelijkbaar zijn met wat er bestond toen de internationale spelers hun bedrijven startten.

Het is een uniek gebied

Products You May Like

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *